Identyfikacja wizualna marki – czym jest i dlaczego jest ważna?

Identyfikacja wizualna marki – czym jest i dlaczego jest ważna?

Jeśli tworzysz markę, z pewnością chcesz, by była ona rozpoznawalna. Jak to zrobić? Pomyśl o znanym, gazowanym napoju lub popularnej sieci fast-foodów. Z jakimi kolorami i kształtami Ci się kojarzą? Podstawowym środkiem budowania wizerunku firmy jest identyfikacja wizualna. Dzięki niej klienci zapamiętają i rozpoznają właśnie Twoje produkty i usługi w morzu pełnym konkurencji.

Czym jest identyfikacja wizualna?​

Na system identyfikacji wizualnej składają się elementy takie jak logo, key visual, określone kolory i typografia oraz tworzone z ich pomocą materiały graficzne: ulotki, grafiki reklamowe, stylistyka postów w mediach społecznościowych, banery, wizytówki, szyldy, czy oklejenia. Wspólnie tworzą one spójną tożsamość marki – swoisty język wizualny, z pomocą którego firma komunikuje się ze swoimi klientami. Identyfikacja wizualna to nie tylko ładny wygląd. Jej zadaniem jest wzbudzanie skojarzeń i tworzenie określonych konstrukcji myślowych u potencjalnych klientów, a w konsekwencji – budowanie świadomości marki i wpływanie na decyzje zakupowe.

Identyfikacja wizualna a psychologia koloru

Podczas tworzenia identyfikacji wizualnej firmy kluczową rolę odgrywa psychologia koloru. Wybór odpowiednich połączeń kolorystycznych i odcieni ma ogromny wpływ na percepcję odbiorców oraz ich emocje. Kolor jest bardzo silnym nośnikiem informacji. Wiąże się z określonymi wartościami i znaczeniami w świadomości społecznej. Czerwony to kolor miłości, niebieski – spokoju. Żółty to energia, a zielony – witalność. Chcesz zaprojektować identyfikację wizualną marki w sposób świadomy? Nie zapomnij przeanalizować znaczenia kulturowego i bagażu potencjalnych emocji, jakie mogą wywoływać określone kolory i kształty w odbiorcach.

Identyfikacja wizualna = tożsamość marki?

Nie do końca. Z pomocą identyfikacji wizualnej marka buduje swój wizerunek, który jest częścią nieco szerszego pojęcia – tożsamości. Podobnie jak każdy z nas, ludzi, również marki mają swoją osobowość i tożsamość. Składają się na nią konkretne cele, wartości, misja i filozofia. Ich określenie i konsekwentne stosowanie wpływa na spójność wewnętrzną i zewnętrzną. Dzięki temu marka może efektywniej budować swój wizerunek, umacniać pozycję w branży, ale przede wszystkim – nawiązywać i budować relacje ze swoimi klientami.

Dlaczego identyfikacja wizualna jest ważna w budowaniu tożsamości marki?

Chętniej wybieramy to, co znamy. A najchętniej – to, co znamy i jest spójne z wyznawanymi przez nas wartościami.  Dobrze zaprojektowany system identyfikacji wizualnej na czele z logo powinien odzwierciedlać tożsamość marki. Warstwa wizualna pełni tu niezwykle ważną funkcję. Dzięki odpowiedniej oprawie graficznej możemy komunikować naszą tożsamość nawet bez użycia słów. Dopracowany wizerunek niesie za sobą szereg znaczeń i skojarzeń – do tego często łatwiej go zapamiętać niż ścianę tekstu lub długie przemówienie.

Elementy identyfikacji wizualnej firmy – przykłady

Tyle na temat teorii, a jak w praktyce? Czy jest jakiś szablon, wzór, księga zasad – co powinno składać się na identyfikację wizualną marki? Odpowiedź brzmi: i tak i nie.

Do podstawowych elementów identyfikacji wizualnej należą:

  • logo w wersji kolorowej i monochromatycznej,
  • paleta kolorów – najczęściej jeden kolor przewodni oraz kolory dopełniające,
  • typografia – standardowo jeden lub dwa kroje pisma o konkretnym zastosowaniu,
  • key visual – czyli motyw przewodni marki. Często przybiera postać charakterystycznego kształtu, rozmieszczenia kształtów lub rozmieszczenia barw w koncepcjach graficznych związanych z marką.

Warto podkreślić, że identyfikacja wizualna może obejmować o wiele więcej zasad związanych z kreowaniem wizerunku marki. Może zawierać np. wykaz dopuszczalnych odcieni, połączeń kolorystycznych, wielkość fontów i ich warianty. Jeśli równolegle z wizerunkiem marki projektujemy też user interface – to też zastosowanie poszczególnych barw, grubości linii, czy efektów wizualnych. Określić możemy też wizualny styl komunikacji (np. poważny, zabawny, kobiecy itp.), a także rozróżnić go na poszczególne kanały komunikacji: media, stronę internetową, newslettery, konferencje, targi itd.

Kiedy określać identyfikację wizualną firmy – na początku, czy z czasem?

Niezależnie od tego, czy działamy na rynku od lat, czy dopiero zaczynamy przygodę z biznesem – sprecyzowany system wizualny marki zawsze będzie sporym ułatwieniem. Wiedząc, jakich elementów używać, oszczędzamy czas i zyskujemy spójność. Obecnie coraz więcej przedsiębiorczych osób decyduje się na określenie tożsamości swojej marki i wizerunku już na początku swojej działalności. To daje im solidną podstawę do wdrażania działań marketingowych już od pierwszego dnia działalności. Nie jest to jednak jedyna droga.

Zdarza się tak, że w istniejących już firmach, system wizualny ewoluuje latami, wywodzi się z tradycji marki lub zostaje narzucony przez jakieś czynniki zewnętrzne. W takich przypadkach projektowanie zasad od zera nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem (chyba że dotychczasowy wizerunek budzi negatywne skojarzenia). W takich sytuacjach możemy usystematyzować istniejące rozwiązania, zlecić lifting, rebranding lub redesign marki. Taka usługa, nawet powierzona zewnętrznemu wykonawcy, to świetna okazja do pochylenia się nad dotychczasową tożsamością, wyciągnięciem wniosków i użyciem ich do udoskonalenia marki na przyszłość.

Kinga Urzędowska

graficzka | copywriterka | webmasterka

Chcesz wzmocnić wizerunek swojej marki?

Napisz do mnie i uzyskaj ofertę dopasowaną do Twoich potrzeb.

Shopping Cart
Scroll to Top